Author Topic: Køleproblemer  (Read 150 times)

Offline Mjølner

• I AM KOK
Køleproblemer
« on: September 22, 2009, 11:33:28 PM »
Ja ja gamle Cykler og Koner :-\ :-\ :-\ Jeg har gennem længere tid haft køleproblemer, ikke noget alvorligt men en gang imellem ”Gik” vandet lige pludselig dette skete altid ved kø kørsel eller kørsel i by. Det der kom ud svarede ca. til det der stod i Ekspansions beholderen under tank coveret ½ liters penge og det ser jo voldsomt ud hvis man ikke lige er vand til det.

Jeg startede med at undersøge om blæseren overhoved kørte, det gjorde den, jeg hat standart termostat switch monteret og den reagerede som den skulle, ligeså blæseren når den fik besked.

Tænke Tænke, så prøvede jeg at skifte Køler låget under højre scoop, dette var jo nemt og billigt. Hvorfor jeg gjorde det? var fordi jeg engang havde hørt en klog mand fortælle at der med tiden kunne opstå fejl i disse som medførte samme symptomer som ovenfor beskrevet, det hjalp heller ikke.

Det sidste der kontrollere kølesystemet er vand termostaten (Tænk den har jeg altid troet sad under højre scoop) denne er placeret bag højre forreste afgangsrør, så af med det, skrue skrue, ud med den gamle termostat, og høj hvor kommer der meget vand når man ikke har tappet systemet først, så skylle fliserne for 3 liter kølevæske og drikke en kop kaffe eller to mens fliserne tørre :-X :-X :-X
Jeg havde indkøbt en original termostat samt pakning … disse to ting passede dog ikke sammen…den nye pakning er 3 mm. Mindre i indvendig diameter end den flade den skal pakke mod på termostaten hvilket medføre men ikke kan montere den rigtigt, frem med den lille skævbidder og klippe, klippe, klippe, klippe. Derefter blev det hele samlet, ny kølervæske på, tryk på starteren og vupti nu kan Maxen stå og køre tomgang i timer uden problemer.

(En Automekaniker har senere fortalt mig at man kan konstatere om termostaten virker ved at føle på den nederste tykke slange på køleren denne skal være mærkbart koldere end den tilsvarrende øverste slange som er tilgang til køleren, hvis termostaten er OK, jeg har dog ikke tested dette triks)

OBS, Den demonterede termostat fungerede ok ved test i kogende vand 82 Grader skal den åbne ved, jeg konstaterede ligeledes et dårligt stik til temperaturføleren under højre scoop dette har dog ingen indvirkning på kølesystemet men kun en information til MCisten om hvor varm man formoder motoren er ??? ???
« Last Edit: September 22, 2009, 11:46:43 PM by Mjølner »
Mjølner